LAHDEN REUMAYHDISTYS RY

PÄRE LEHDEN PÄÄKIRJOITUS

Vertaistukea, uusia kokemuksia ja valoa vuoteen 2023!

Uusi vuosi tuo Reumayhdistykselle uusia käytänteitä: käynnistämme tiiviin yhteistyön PHKS:n reumapoliklinikan kanssa. Reumaliiton kouluttama vertaistukija käy poliklinikalla ja sairaalan OLKA-tiloissa vuoden alusta joka kuun 2. tiistai klo 10–14. Vertaistukitoiminnan käynnistämistä on edesauttanut suunnattomasti OLKA-työntekijät Heidi Kirkonpelto ja Ulla Silventoinen – kiitos heille! OLKAN-sairaalaoppaina on toiminut myös muutama reumayhdistyksen jäsen.

Reumapoliklinikan henkilökunta kutsuttiin tutustumaan yhdistykseemme ja he ottivat kutsun vastaan. Tapaamme heidät jo tammikuussa, tervetuloa!

Yhteistyö muiden yhdistysten kanssa olisi tervetullutta toimintaa, varsinkin nyt kun uudet Sote-alueet aloittavat toimintansa. Kaikki ei varmasti toimi heti niin kuin toivoisimme, mutta voimme aktiivisuudellamme ja rohkeudella edesauttaa uuden toiminnan kehittymistä. Olenkin lupautunut sekä liitto- että alueellisella tasolla osallistumaan kehittämistoimintaan.

Keväällä kävin Vire-Lavis-koulutuksen ja intoa puhkuen kysyin puheenjohtaja-Helenalta, voisinko kokeilla sitä Reumayhdistyksellä. Kokeilu järjestettiin ja tammikuussa aloitamme uuden tanssiharrastuksen! Maanantai-Ladyt ansaitsevat kiitoksen, kun ovat olleet ideoitteni ”koekaniineja”.

Kulunut vuosi 2022 toi itselleni paljon uutta Reumaliiton myötä. Vuoden alussa sain kertoa tarinani Reuma-lehdessä ja valmistuin kokemustoimijaksi. Olen ollut mukana Reumaliiton Vertaisnurkkatoiminnassa ja syksyllä pidin kokemuspuheenvuoron webinaarissa terveydenhuollon ammattilaisille. Jännittävä, mutta rikas kokemus oli päästä Reumaliiton paneelikeskusteluun, jonka aiheena oli ”Sairaan hyvä hoitopolku”. Jo ennakkoon, kun keskustelimme panelistien kanssa aiheesta, minussa heräsi valtava kiinnostus reumaa sairastavien hoitopolkuun; Onko sitä? Toteutuuko se? Voinko olla edistämässä sen kehittämistä ja toteutumista? Kuinka voin auttaa teitä?

Onneksi luonto antaa taas lisää valoa meille, se virkistää ja auttaa meitä jaksamaan arjessa. Olkoon se meille merkki, että kaikki kyllä järjestyy.  Hymyillään, kun tavataan ja tapaammehan me useasti!

~hanna~

”Joka kuuseen kurkottaa, se saattaa latvaan asti ulottua”. (Päivitetyt sananlaskut 2.0)

Reumaliiton toimintateema vuodelle 2023 - Sairaan hyvä hoitopolku