Tiedotteita

Reumatologin kuukausittaiset suorat luennot Facebookissa jatkuvat keväällä 2019. Joka kuukausi on myös mahdollista soittaa neuvontapuhelimeen ja kysyä lyhyitä kysymyksiä itseä askarruttavista reumasairauksiin liittyvistä asioita.

Suorilla luennoilla Reumaliiton Facebook -sivuilla reumatologi Antti Puolitaival puhuu reumasairauksista ja lääkityksestä sekä nivelreuman liitännäissairauksista. Kevään viimeinen luento on kyselytunti.

Facebook-luennot

• pe 22.3. klo 15 - 16 Reumasairaudet ja lääkitys
  • to 25.4. klo 14 - 15 Nivelreuman liitännäissairaudet
  • pe 24.5. klo 14 - 15 Kyselytunti

Luentojen tarkoitus on tarjota uudella tavalla yleistajuista tietoa reumasairauksista ja niiden hoidosta kaikille kiinnostuneille. Kysymyksiä voi lähettää etukäteen joko Reumaliiton Facebookin kautta tai lähettämällä viestin osoitteeseen info@reumaliitto.fi.

Luennot ovat katsottavissa jälkikäteen Reumaliiton Facebookissa tai YouTube-kanavalla. Luennoista on tehty oma soittolista.

Puhelintunnit

Reumatologin puhelintunneilla Antti Puolitaival vastaa lyhyisiin kysymyksiin.

Puhelinnumero on 044 230 9460.

• pe 8.3. klo 9-10
  • pe 5.4. klo 9-10
  • pe 10.5. klo 9-10

Reumaliitto järjestää kevään aikana kaksi yksilökurssia,

1. Kun kipu ei näy -yksilökurssi 1.-5.4.19, Kunnonpaikka Siilinjärvi
haku päättyy 26.2.
2. Kipu yksilökurssi, teemana liikunta luonnossa, 3.-7.6.19 Siuntion
kylpylä haku päättyy 30.4.

Kurssit tarjoavat osallistujille tukea ja uusia keinoja selviytyä arjessa.
Kurssit ovat osallistujille maksuttomia sisältäen ohjelman ja täysihoidon.
Laitathan viestiä henkilöille, jotka hyötyisivät kurssista, mutta eivät ole
vielä hakeneet.
Tarkemmat hakuohjeet ja hakulomake löytyvät Reumaliiton kotisivuilta

Reumaliiton verkkosivujen moniammatillisen tiimin chat palvelee jälleen marras-joulukuussa. Se tarjoaa sairastaville ja oireista kärsiville tukea sekä mahdollisuuden kysyä lyhyitä, itseä askarruttavia kysymyksiä reumahoidon ja sosiaalityön ammattilaisilta.

Chat-palvelu on auki iltaisin kello 17—19 maanantaista torstaihin.  Maanantaisin ja keskiviikkoisin kysymyksiin vastaa sosiaalityöntekijä.  Tiistaisin ja torstaisin palvelusta tavoittaa reumahoitajan.

Reumahoitajalta voit kysyä omahoidosta tai esimerkiksi lääkkeisiin ja niiden käyttämiseen, rokotuksiin, matkustamiseen tai leikkauksiin liittyviä kysymyksiä. Paikalla tiistaisin ja torstaisin klo 17—19.

Sosiaalityöntekijän chat-palvelusta voit saada palveluohjausta reumasairauksien sosiaaliturvaviidakossa. Paikalla maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 17—19.

Kannattaa muistaa, että palvelu ei vastaa käyntiä terveydenhuollon ammattilaisella. Palvelun kautta ei ole mahdollista saada diagnoosia, lähetteitä, reseptejä tai suosituksia lääkäreistä tai terveydenhuollon ammattilaisista. Sosiaalityöntekijä antaa neuvoja, mutta ei voi tehdä tukipäätöksiä.

Muutoksia Kelan korvaamiin taksimatkoihin 1.7.2018 alkaen
Uusi tilauspuhelinnumero alkaen 1.7.2018 p. 0800 94220

Sairausvakuutuslain muutos ja Laki liikenteen palveluista astuvat voimaan 1.7.2018. Näiden lakien voimaantulo tuo muutoksia Kelan korvaamiin taksimatkoihin.

Kelan korvaama taksimatka täytyy aina tilata tilausvälityskeskuksesta, joka on tehnyt Kelan kanssa sopimuksen suorakorvausmenettelystä. Näin asiakas saa matkakorvauksen heti taksissa ja maksaa matkasta vain yhdensuuntaisen matkan omavastuun.

Jos asiakas tilaa taksin muualta, ei asiakas saa korvausta tällaisesta matkasta. Asiakas ei voi myöskään hakea itse jälkikäteen korvausta taksimatkan kustannuksista Kelasta.

Kelan korvaamien taksimatkojen tilauspuhelinnumerot muuttuvat 1.7.2018 alkaen 0800 –alkuisiksi ja puhelu on tilaajalle maksuton.

Yhden tilauspuhelun aikana asiakas voi tilata kaikki tiedossaan olevat ajanvaraukseen perustuvat matkat tulevalle 14 päivän ajanjaksolle. Samalla tilauspuhelulla voi tilata sekä meno- että paluumatkan, jos matkan ajankohdat ovat tiedossa. Paluumatkan voi kuitenkin ajaa eri kuljettaja. Matka tulee tilata viimeistään matkustusajankohtaa edeltävänä päivänä klo 14.00 mennessä. Akuutit matkat voi tilata silloin, kun matkan tarve syntyy.

Taksimatkojen korotettu omavastuu

Aiemmin käytössä ollut taksimatkojen korotettu omavastuu poistuu 1.7.2018 alkaen. Kaikki Kelan korvaamat taksimatkat tulee tilata Kelan kanssa sopimuksen suorakorvausmenettelystä tehneestä tilausvälityskeskuksesta, jolloin asiakas maksaa yhdensuuntaisesta matkasta enintään 25 euron omavastuun.

Saattajan matka

Saattajan matkakuluista saa korvausta, jos terveydenhoitohenkilökunta on katsonut saattajan tarpeelliseksi asiakkaan terveydentilan vuoksi. Jatkossa saattajan matkasta saa korvauksen yhdessä tehdyn matkan osalta.  Saattajan yksi tekemä matka korvataan silloin, kun se alkaa asiakkaan kotiosoitteesta tai päättyy sinne esimerkiksi tilanteessa, jossa asiakas jää hoitoon terveydenhuoltoon ja saattaja tekee paluumatkan yksin. Tieto saattajan mukaan tulemisesta tulee ilmoittaa aina matkan tilauspuhelussa.

SV 67 todistus, kun terveydenhuollon ammattihenkilö tilaa matkan Jos terveydenhuollon ammattihenkilö tilaa yksittäisen taksimatkan asiakkaan terveydentilan perusteella, ei näistä matkoista tarvita erillistä SV 67 todistusta 1.7.2018 jälkeen.

Kotikunnan taksin käyttö poistuu

Taksimatkojen suorakorvausmenettelyssä oman kotikunnan auton pyytäminen ei ole enää mahdollista 1.7.2018 jälkeen.

Vakiotaksiasiakkuus

Alle 16-vuotiaalla tai vaikeasti sairaalla lapsella on edelleen oikeus vakiotaksiin eli tutun taksinkuljettajan käyttöön.  Oikeus vakiotaksiin voidaan myöntää asiakkaalle myös yksilöllisen harkinnan perusteella.  Siihen vaikuttaa asiakkaan terveydentila ja avun tarve kuljetuksen aikana.  Edellytyksenä vakiotaksikuljetuksen järjestymiselle on, että Kelan korvaamia taksikuljetuksia järjestävä tilausvälitysyhtiö pystyy osoittamaan asiakkaalle vakituisen kuljettajan tai asiakkaan aiemmin käyttämä kuljettaja toimii tilausvälitysyhtiön alihankkijana.

Reumatauteja sairastavien nuorten aurinkopainotteiset sopeutumisvalmennuskurssit

Suomen Reumaliitto järjestää Veikkauksen tuella reumatauteja sairastaville nuorille kaksi kurssia vuonna 2018.
10–12-vuotiaille Kreetalla   27.9.–4.10.2018.
13–15-vuotiaille Gran Canarialla  3.12.–10.12.18

Lisätietoja ja hakemukset TÄSTÄ tai Leena Loponen puh 040 504 4536

Sopeutumisvalmennuskurssit aikuisille 2018

Reumaliitto järjestää sopeutumisvalmennuskursseja erilaisissa elämäntilanteissa oleville reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelin sairauksia sairastaville. Kurssit ovat osallistujille maksut-tomia. Lisätietoja ja hakemukset: Sopeutumisvalmennus tai Leena Loponen puh 040 504 4536

Tuetut lomat 2018

Suomen Reumaliitto ja MTLH ry järjestävät STEA:n (ent. RAY)  tuella tuettuja lomia eri puolil-la Suomea. Lomien omavastuu on 100 euroa ja teemana on Voimaa vertaisuudesta. Lapsi-perheille suunnattu loma järjestetään Ikaalisten kylpylässä 22.7. – 27.7.2018.
Lisätietoja ja hakemukset: Lomatoiminta tai Leena Loponen, puh 040 504 4536