Tiedotteita

Muutoksia Kelan korvaamiin taksimatkoihin 1.7.2018 alkaen
Uusi tilauspuhelinnumero alkaen 1.7.2018 p. 0800 94220

Sairausvakuutuslain muutos ja Laki liikenteen palveluista astuvat voimaan 1.7.2018. Näiden lakien voimaantulo tuo muutoksia Kelan korvaamiin taksimatkoihin.

Kelan korvaama taksimatka täytyy aina tilata tilausvälityskeskuksesta, joka on tehnyt Kelan kanssa sopimuksen suorakorvausmenettelystä. Näin asiakas saa matkakorvauksen heti taksissa ja maksaa matkasta vain yhdensuuntaisen matkan omavastuun.

Jos asiakas tilaa taksin muualta, ei asiakas saa korvausta tällaisesta matkasta. Asiakas ei voi myöskään hakea itse jälkikäteen korvausta taksimatkan kustannuksista Kelasta.

Kelan korvaamien taksimatkojen tilauspuhelinnumerot muuttuvat 1.7.2018 alkaen 0800 –alkuisiksi ja puhelu on tilaajalle maksuton.

Yhden tilauspuhelun aikana asiakas voi tilata kaikki tiedossaan olevat ajanvaraukseen perustuvat matkat tulevalle 14 päivän ajanjaksolle. Samalla tilauspuhelulla voi tilata sekä meno- että paluumatkan, jos matkan ajankohdat ovat tiedossa. Paluumatkan voi kuitenkin ajaa eri kuljettaja. Matka tulee tilata viimeistään matkustusajankohtaa edeltävänä päivänä klo 14.00 mennessä. Akuutit matkat voi tilata silloin, kun matkan tarve syntyy.

Taksimatkojen korotettu omavastuu

Aiemmin käytössä ollut taksimatkojen korotettu omavastuu poistuu 1.7.2018 alkaen. Kaikki Kelan korvaamat taksimatkat tulee tilata Kelan kanssa sopimuksen suorakorvausmenettelystä tehneestä tilausvälityskeskuksesta, jolloin asiakas maksaa yhdensuuntaisesta matkasta enintään 25 euron omavastuun.

Saattajan matka

Saattajan matkakuluista saa korvausta, jos terveydenhoitohenkilökunta on katsonut saattajan tarpeelliseksi asiakkaan terveydentilan vuoksi. Jatkossa saattajan matkasta saa korvauksen yhdessä tehdyn matkan osalta.  Saattajan yksi tekemä matka korvataan silloin, kun se alkaa asiakkaan kotiosoitteesta tai päättyy sinne esimerkiksi tilanteessa, jossa asiakas jää hoitoon terveydenhuoltoon ja saattaja tekee paluumatkan yksin. Tieto saattajan mukaan tulemisesta tulee ilmoittaa aina matkan tilauspuhelussa.

SV 67 todistus, kun terveydenhuollon ammattihenkilö tilaa matkan Jos terveydenhuollon ammattihenkilö tilaa yksittäisen taksimatkan asiakkaan terveydentilan perusteella, ei näistä matkoista tarvita erillistä SV 67 todistusta 1.7.2018 jälkeen.

Kotikunnan taksin käyttö poistuu

Taksimatkojen suorakorvausmenettelyssä oman kotikunnan auton pyytäminen ei ole enää mahdollista 1.7.2018 jälkeen.

Vakiotaksiasiakkuus

Alle 16-vuotiaalla tai vaikeasti sairaalla lapsella on edelleen oikeus vakiotaksiin eli tutun taksinkuljettajan käyttöön.  Oikeus vakiotaksiin voidaan myöntää asiakkaalle myös yksilöllisen harkinnan perusteella.  Siihen vaikuttaa asiakkaan terveydentila ja avun tarve kuljetuksen aikana.  Edellytyksenä vakiotaksikuljetuksen järjestymiselle on, että Kelan korvaamia taksikuljetuksia järjestävä tilausvälitysyhtiö pystyy osoittamaan asiakkaalle vakituisen kuljettajan tai asiakkaan aiemmin käyttämä kuljettaja toimii tilausvälitysyhtiön alihankkijana.

Reumatauteja sairastavien nuorten aurinkopainotteiset sopeutumisvalmennuskurssit

Suomen Reumaliitto järjestää Veikkauksen tuella reumatauteja sairastaville nuorille kaksi kurssia vuonna 2018.
10–12-vuotiaille Kreetalla   27.9.–4.10.2018.
13–15-vuotiaille Gran Canarialla  3.12.–10.12.18

Lisätietoja ja hakemukset TÄSTÄ tai Leena Loponen puh 040 504 4536

Sopeutumisvalmennuskurssit aikuisille 2018

Reumaliitto järjestää sopeutumisvalmennuskursseja erilaisissa elämäntilanteissa oleville reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelin sairauksia sairastaville. Kurssit ovat osallistujille maksut-tomia. Lisätietoja ja hakemukset: Sopeutumisvalmennus tai Leena Loponen puh 040 504 4536

Tuetut lomat 2018

Suomen Reumaliitto ja MTLH ry järjestävät STEA:n (ent. RAY)  tuella tuettuja lomia eri puolil-la Suomea. Lomien omavastuu on 100 euroa ja teemana on Voimaa vertaisuudesta. Lapsi-perheille suunnattu loma järjestetään Ikaalisten kylpylässä 22.7. – 27.7.2018.
Lisätietoja ja hakemukset: Lomatoiminta tai Leena Loponen, puh 040 504 4536

Reumatologin suorat Facebook-luennot ja puhelintunnit keväällä 2018

Reumatologin kuukausittaiset suorat luennot Facebookissa jatkuvat keväällä 2018. Joka kuukausi on myös mahdollista soittaa neuvontapuhelimeen ja kysyä lyhyitä kysymyksiä itseä askarruttavista reumasairauksiin liittyvistä asioita.

Kevään 2018 suorilla luennoilla Reumaliiton Facebook -sivuilla reumatologi Antti Puolitaival puhuu nivelrikosta, sklerodermasta ja selkärankareumasta. Kevään viimeisellä luennolla käsitellään hoitopolkua reumasairauksissa.

Facebook-luennot

• 14.2. klo 15-16 Nivelrikko
  • 7.3. klo 15-16 Skleroderma
  • 11.4. klo 15-16 Selkärankareuma
  • 9.5. klo 15-16 Hoitopolku reumasairauksissa

Verkkoluentojen tarkoitus on tarjota uudella tavalla yleistajuista tietoa reumasairauksista ja niiden hoidosta kaikille kiinnostuneille. Kysymyksiä voi lähettää etukäteen joko Reumaliiton Facebookin kautta tai lähettämällä viestin osoitteeseen info@reumaliitto.fi.

Luennot ovat katsottavissa jälkikäteen Facebookissa tai Reumaliiton YouTube-kanavalla. Luennoista on tehty oma soittolista

Puhelintunnit

Reumatologin puhelintunneilla Antti Puolitaival vastaa lyhyisiin kysymyksiin.

Puhelinnumero on 044 230 9460.

• 28.2. klo 13-14
  • 28.3. klo 9-10
  • 25.4. klo 9-10
  • 23.5. klo 9-10

Sopeutumisvalmennuskurssit aikuisille 2018

Reumaliitto järjestää sopeutumisvalmennuskursseja erilaisissa elämäntilanteissa oleville reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelin sairauksia sairastaville. Kurssit ovat osallistujille maksuttomia.

Lisätietoja ja hakemukset: Sopeutumisvalmennus tai Leena Loponen, puh 040 504 4536

Siipirikko -laulu on toteutettu Reumaliiton ja Helsinki Recordsin yhteistyönä, reumaa sairastavien lasten ja nuorten omista ajatuksista, toiveista ja kokemuksista. Kappaleen esittää Nuppu ja musiikkivideon löydät tästä linkistä: