PÄRE LEHDEN PÄÄKIRJOITUS

Vertaistukea – Mieli ja Minä

Yhdistyksessä toimii koulutettuja vertaistukihenkilöitä, joiden kanssa voi jakaa sairauden aiheuttamaa turhautumista, kipuja ja pelkoja. Mikään lääketieteen asiantuntija vertaistukija ei ole, mutta samassa tilanteessa olevan kanssa on helppo puhua asioista, joihin sairastuneen lähipiirin voi olla vaikea samaistua.

Olen kohdannut vertaistukijana tilanteita, joissa sairastunut on jäänyt täysin yksin ja kokee oman perheen antaman tuen riittämättömäksi ja on toisinaan kokenut suoranaista välinpitämättömyyttä ja syyllistämistä. Heikoimmillaan ihminen on silloin, kun tuntee jäävänsä yksin. Yksinäisyys tuplaa kivut ja pisara tuntuu vesiputoukselta.

Toki läheisen on vaikeaa asennoitua sairastuneen asemaan. On mahdotonta tietää mitä se toinen kokee ja tuntee, mutta välinpitämättömyys on pahinta mitä voit tarjota.
Kun sairastuneelle antaa sen olkapään johon turvata, korvat jotka oikeasti kuuntelevat, päästään jo pitkälle. Sinun ei tarvitse neuvoa, ei sanella mitä pitäisi tehdä.  – Riittää että kuuntelet, olet aidosti läsnä.

Meillä täällä yhdistyksellä on tarjota monta korvaparia myös vertaistukiryhmien muodossa.
Illoissa käsitellään uusia aiheita tules- ja reumasairauksien hoidossa, mutta pääasia on se, että siellä ollaan yhdessä muiden samassa tai samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa.

Parasta vertaistukiryhmissä on istua hetki aloillaan ja kuunnella monen eri ihmisen tarina samasta aihepiiristä. Samalla saa hyvän kuvan siitä, miten moninaisesta sairaudesta on kyse. Kun monet eri henkilöt lähestyvät samaa aihepiiriä eri kulmilta, alkaa kaiken tiedon joukosta löytyä kokonaiskuva, - Ai tuokin kokee tämän samoin kuin minä! Tarinat saavat aikaan juttutuokion, joka voi avata uusia ovia, uuden näkemyksen omaan jaksamiseen.
On myös iltoja, joissa sairauksista ei puhuta mitään! Ollaan vaan ja nautitaan siitä että ollaan yhdessä.
Esimerkiksi naistenillat ovat juuri tällaisia. Pientä naposteltavaa, naisia kiinnostava aihe ja rupattelua. Kuulostaa hyvälle vai mitä?
Miehillä on oma ryhmänsä, jonne meillä naisilla ei ole asiaa. Miehet tekevät omia tutustumiskäyntejään ja puhuvat niitä miesten juttuja. Kiinnostuitko? Mene mukaan!

Omaan sairauteen ja sen aiheuttamaan pahaan oloon saa apua vain sitä hakemalla. Tule mukaan, osallistu ja ylläty.

Vertaistukiryhmiä ohjaavat yhdistyksen omat jäsenet. Toiminnan ja ryhmien pyörittäminen tarjoaa vapaaehtoisille kivaa tekemistä. Aktiiviset vapaaehtoistoimijat tukevat toinen toistaan, tekevät yhdessä. Kiinnostaako sinua vertaistukijana toimiminen, olisitko loistava pyörittämään projektiluonteisesti jotakin ryhmää? Ota rohkeasti yhteyttä ja kerro mitä juuri Sinä haluaisit tehdä.

Hyvää alkanutta vuotta 2019 – kohtaamisiin

Minna Ruolahti